طلسم ، سحر و جادو از منظر دین - جنگجویان ایرانی

تحلیل آمار سایت و وبلاگ
جنگجویان ایرانی
آموزش کامپیوتر ترفند اینترنت گرافیک تکنولوژی بازی رجیستری اورکلاک سئو سرگرمی عکس فیلم داستان کوتاه موبایل تاریخ مذهبی علمی نظامی

 


طلسم ، سحر و جادو از منظر دین

طلسم ، سحر و جادو از منظر دین

◄ خرافات ، طلسم ، استخاره‏ ، چشم زخم ، شانس‏ ، بخت گشایی و اقبال ، کف‌بینی مسخ ، اجنه ، کابالا ، ماوراء طبیعت ، حروف ابجد ، سحر و جادو ، اسپند ، هیپنوتیزم ، فال قهوه ، رمالی ، آخر الزمان ، یو اف اُ  ، دجال  ، سفیانی ، شیطان پرستی و .. کلمات و مباحثی اند که اشباع گر ذهن بسیاری از ما بوده و هستند . برای روشن شدن ماهیت  چندی از این مطالب  و ابهام زدایی از دانسته هایمان از نگاه مذهبی و قرآنی توصیه میکنم که این مقاله را دنبال کنید


در ابتدا باید گفت که ممکن است  ما انسانها بعلت محدودیت علم بشر نتوانیم بعضی چیزها را به صورت علمی توجیه کنیم اما این دلیل بر عدم آنها نیست ؛ که ساده ترین مثال در این باره وجود و حقانیت  روح است

وإِن یَکادُ 

"وإِن یَکادُ الّذینَ کَفَروا لَیُزلِقونَکَ بِأَبصارِهِم لَمّا سَمِعُوا الذِّکرَ و یَقولونَ إِنَّهُ لَمَجنونٌ * و مَا هُوَ إِلاّ ذِکرٌ لِلعالَمین"

و همانا نزدیک است کافران هنگامی که قرآن را می‌شنوند، با [نگاه‌ها و] چشم‌هایشان تو را به زمین بزنند و می‌گویند: او مجنون است؛ حال آن‌که قرآن [یا پیامبر]جز اندرزی برای جهانیان نیست  

طلسم 

طلسم

 در رابطه با طلسم - دعای ننگین - میتوان بیان کرد  طلسم نوشته‌ای از کلمات و اشکال و ارقام و جداول است. زمان ماندگاری طلسم بسته به تعیین عامل و ارجاعات او به مبادی انرژی‌های غریبه است. تفاوت مهم میان دعا و طلسم، نحوه فعال سازی آنها است که دعا را به زبان مرسوم و کامل می‌نویسند، ولی در طلسم کلماتی از دعا را با حروف مرموز می‌نویسند. به همین دلیل فهم نوشته‌های روی آن برای همه ممکن نیست 

واژه طلسم از یونانی (τέλεσμα) به عربی (طِلَسم و جمعش طلاسم) و بعضی را اعتقاد بر آن است که کلمه طلسم مقلوب مسلط است و اصل آن عربی است و در اموری که تسلط یافتن مدّ نظر باشد کاربرد دارد و به همین صورت به فارسی و سپس به زبان‌های اروپایی مانند انگلیسی (talisman) راه یافته‌است

وقتی موضوع علم، تاثیر روح در روح باشد، سحر و وقتی تاثیر روح در جسم مدّ نظر باشد طلسم و وقتی تاثیر جسم در جسم مورد بحث باشد کیمیاء خوانده می‌شود.

تاثیر طلسم در نتیجه کانونی یا متفرق کردن انرژی‌های موجود در مسیر واقعه‌ای است که دارندگان این علوم انجام می‌دهند.

برای روشن شدن و ابهام زدایی بیشتر بهتر است که پرسش و پاسخ ذیل را که در سامانه رسمی پاسخگو دات آی آر به ثبت رسیده است را بخوانید

 سلام. میخواستم بدونم طلسم وجادو واقعا وجود داره؟و این که یه سری از مسائل زندگی آدم دست دیگری بیفته چطور با اراده شخص و خدا قابل توجیهه؟برای در امان بودن از طلسم دیگران چه باید کرد؟

پاسخ : 

 بله ؛ اصل سحر و جادو یقینا واقعیت دارد و امری پذیرفتنی است و مسلما حقیقتی به نام سحر و جادو یا تاثیر گذاری از طریق طلسم وجود دارد و قرآن در داستان هاروت و ماروت به صراحت به این امر اشاره نموده است(1) .

 البته سحر انواع و اقسام مختلفی دارد و که بخشی امور غیر واقعی و تخیلی و یا توهمی و بخشی هم چیزی شبیه تردستی است؛ اما در معنای دقیق و خاص، سحر و جادو نوعی به کار گرفتن علل و اسباب ناشناخته عالم برای رسیدن به معلول ها و نتایج خاص هستند که در دین به شدت مذموم بوده و از نگاه شرع گناه کبیره بسیار خطرناکی به حساب می آید؛ در اسلام از یادگیرى سحر و انجام دادن اعمال سحر و جادوگرى به شدت منع شده و یاد گرفتن و انجام اعمال سحر و جادوگرى به دلیل وجود روایات متعدد در مذمت و حرمت این عمل حرام است.(2)

 اما در کنار این نگاه واقع بینانه باید گفت که آن چه امروزه در جامعه ما رواج دارد چیزی جز توهم سحر و جادو نیست ؛ اما در همان موارد معدود صحیح هم میزان تاثیر گذاری این گونه امور بسیار محدود و کم به حساب می آید و این گونه نیست که بتوان از این طریق به هر خواسته ای رسید تا جایی که بگوییم زندگی یک فرد در اختیار دیگری قرار می گیرد؛ بلکه وضعیت زندگی خود این افراد مدعی گشایش سحر و طلسم نشان میدهد که همه علم و آگاهی آنان در آن حد نیست که بتواند وضعیت زندگی خودشان را تغییر داده و بسامان نماید .

 در واقع احتمال متاثر شدن از این خطرات آن قدر ناچیز و بی اهمیت است که ارزش توجه کردن به آن و دغدغه ذهنی یافتن در قبال آن را ندارد و همان بهتر که انسان با بی توجهی این امور را به اهلش بسپارد و زندگی خود را بر اساس عقلانیت و خرد ورزی و توکل به خداوند بنا نهد.

 حتی اگر بپذیریم که برخی از صدمات و خطرات این گونه امور صدمات جدی و غیر قابل جبرانی است، آنچه در قرآن ذکر شده بهترین دلیل بر لزوم بی توجهی به این گونه امور است، زیرا خداوند بعد از نقل داستان هاروت و ماروت در نهایت می فرماید:

 « ولى هیچ گاه نمى‏توانند بدون اجازه خداوند، به انسانى زیان برسانند». (3) در نتیجه آنچه بر همه این امور تسلط دارد اراده الهی است و اگر بنا بود که دشمان خدا بتوانند با این ابزار از اراده خداوند پا فراتر نهاده و برخلاف قضای الهی به خواسته های پلید خود برسند که هیچ پیامبری در مسیر اهداف عالی خود به موفقیت نمی رسید .

 بر اساس این مطالب روشن می شود که اختیار انجام سحر و جادو همانند اختیارانجام هر عمل نادرست دیگری است و تفاوتی بین این امور نیست و نباید تصور کرد که قدرت یافتن فردی بر انجام محدود سحر خروج از دائره اختیار و عدالت و اراده الهی است ، زیرا اختیار انجام امور شر هماند اختیار انجام خیر بوده و نباید تصور کرد که لازم است تنها قدرت انجام خوبی ها برای انسان وجود داشته باشد .

 در واقع سحر و جادویی که در موارد خاص به کار می رود همانند آن است که فردی ظالم و جنایتکار کسی را اجیر کند که مثلا به انسانی دیگر صدمه برساند ؛ سحر و جادو در این جا همانند سلاح عمل می کند و تنها ابزار و وسیله ای برای اجرای مقاصد شوم آن فرد ظالم است همانند همه رفتارهای دیگری که برخلاف دستور خداوند و شریعت انجام می شود اما وقتی علت انجام آن رفتار حاصل شود معلول هم محقق می گردد و این امر خارج از فرایند طبیعی حوادث عالم نیست .

 البته در عوض این امکان تاثیر گذاری در منابع دینی توصیه هایی در این خصوص شده که راهکار مقابله با این خطرات است ؛ در پایان به برخی از این راه‏ها که برای جلوگیری از سحر و جادو و بطلان آن وجود دارد،اشاره می شود :

 - حاج شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان از امیر المؤمنین (ع) نقل نموده است که جهت باطل کردن سحر این جملات را بنویسید و همراه خود داشته باشید:

 « بسم الله و بالله، بسم الله و ما شاء الله، بسم الله و لا حول و لا قوّه إلاّ بالله. قال موسی ما جئتم به السحر إنّ الله سیبطله إنّ الله لا یصلح عمل المفسدین فوقع الحقّ و بطل ما کانوا یعملون فغلبوا هنالک و انقلبوا صاغرین » . (4)

 - همچنین از حضرت روایت شده است: جهت محفوظ ماندن از سحر و جادو، شب ها پس از نماز و روزها پیش از نماز هفت مرتبه بخوانید: «بِسمِ اللهِ وَ بِاللهِ قالَ سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخیکَ وَ نَجْعَلُ لَکُما سُلْطاناً فَلا یَصِلُونَ إِلَیْکُما بِآیاتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَکُمَا الْغالِبُون ». (5)

 - خواندن آیات 54تا 57 سوره اعراف نیز جهت خنثی کردن اثر سحر وارد شده است: «إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فی‏ سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهارَ یَطْلُبُهُ حَثیثاً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمین*ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِین» . (6)

 - در صحیفه الرضا از امام رضا (ع) نقل شده است: به جهت دفع ضرر سحر و بطلان آن دستت را مقابل صورت قرار بده و بخوان: «بِسمِ اللِه العظیم رَبِّ العَرشِ العَظیم إلاّ ذَهَبْتَ وَ انْقَرَضْتَ » (7)

پى نوشت‏ها:

 1. بقره آیه 102.

 2. شیخ حر عاملى، وسائل الشیعة، مؤسسه آل البیت علیهم‏السلام قم، 1409 هجرى قمرى ، ج 17 ص 148.

 3. بقره همان .

 4. حاج شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، باقیات صالحات، باب سوم،نشر بلاغت، قم، بی تا .

 5. علامه محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج92، ص129، مؤسسه الوفاء، بیروت، 1404 ه.ق،

 6. مفاتیح الجنان، باقیات صالحات، باب سوم.

 7. همان.

اجنه - جنیان - جن 

اجنه

و اذ قلنا للملائکه اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس کان من الجن ففسق عن امر ربه افتتخذونه و ذریه اولیاء من دونی و هم لکم عدو بئس للظالمین بدلا؛

و [یاد کن] هنگامی را که به فرشتگان گفتیم آدم را سجده کنید پس [همه] جز ابلیس سجده کردند که از [گروه] جن بود و از فرمان پروردگارش سرپیچید آیا [ با این حال] او و نسلش را به جای من دوستان خود می گیرید و حال آنکه آنها دشمن شمایند و چه بد جانشینانی برای ستمگرانند.»

« و لسلیمان الریح غدوها شهر و رواحها شهر واسلنا له عین القطر و من الجن من یعمل بین یدیه باذن ربه و من یزغ منهم عن امرنا نذقه من عذاب السعیر* فلما قضینا علیه الموت ما دلهم علی موته الا دابه الارض تاکل منساته فلما خر تبینت الجن ان لو کانوا یعلمون الغیب ما لبثوا فی العذاب المهین؛ 

و باد را برای سلیمان [رام کردیم] که رفتن آن بامداد یک ماه و آمدنش شبانگاه یک ماه [ راه] بود و معدن مس را برای او ذوب [و روان] گردانیدیم و برخی از جن به فرمان پروردگارشان پیش او کار می کردند و هر کس از آنها از دستور ما بر می تافت از عذاب سوزان به او می چشانیدیم. پس چون مرگ را بر او مقرر داشتیم جز جنبنده ای خاکی[=موریانه] که عصای او را [ به تدریج] می خورد [ آدمیان را ] از مرگ او آگاه نگردانید پس چون[ سلیمان] فرو افتاد برای جنیان روشن گردید که اگر غیب می دانستند در آن عذاب خفت آور[باقی] نمی ماندند.»

« و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون؛ 

و جن و انس را نیافریدیم جز برای آنکه مرا بپرستند.»

« و خلق الجان من مارج من نار* فبای آلاء ربکما تکذبان؛ 

و جن را از تشعشعی از آتش خلق کرد. پس کدام یک از نعمت های پروردگارتان را منکرید.»

 

« و انه کان رجال من الانس یعوذون برجال من الجن فزادوهم رهقاً

و مردانی از آدمیان به مردانی از جن پناه می بردند و بر سرکشی آنها می افزودند.»

با تامل در اینچنین آیاتی از کلام الله میتوان به واقیعت اجنه پی برد و ویژگی هایشان را به راحتی باز شناخت. برای مثال از نشانه های بالا میتوان فهمید که شیطان از گروه جنیان است. در آیه ی مربوط به سلیمان (و سخر جنی) میتوان دریافت ، جنیان از عالم غیب چندان با خبر نیستند . همچنین اینکه انسان هایی وجود دارند که با اجنه در ارتباط اند

+توصیه میکنم که مطلب بعدی بلاگ رو هم دنبال کنید

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مهره آبی ضد چشم زخم یا چشم شیطان !؟ + چرا اسپند؟ 

منابع : پاسخگو دات آی آر + ویکی پدیا + حمید رضا رشیدیان



      نظرات ()
کلمات کلیدی :مذهبی، آموزش، معرفی، عمومی     تاریخ : ۱۳٩٢/۱٠/٢٠



تمام حقوق اين بلاگ ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متعلق به جنگجویان ایرانی مي باشد ©